Welkom op onze blogpagina! Op deze pagina kun je verschillende blogs vinden geschreven door GNR8 over nieuwe ontwikkelingen in de markt en project updates. Voor meer over achter de schermen tref je vooral op Facebook & Twitter.


 

#SXSWupdate - hot topics

Ik, Koen, heb niet al te lang geleden voor het eerst kennis gemaakt met het bedrijf 3Sixtyfive. Zoals toen ook al in de blog vermeld een bedrijf die digital minded en social smart is. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat je niks omtrent SXSW doet. Dit gigantische, week durende evenement is de ‘place to be’ voor alle nieuwe ontwikkelingen in muziek, film en interactieve zaken. Vooral die laatste is voor 3Sixtyfive interessant, wat ook gelijk de insteek van SXSW update was.

Na de korte introductie van John Meulemans over hun ervaring daar. Samengevat een soort Eat, Sleep, Rave, Repeat, maar dan met burrito’s, interviews en apps. Daarna werd het eerste onderwerp digitale disruptie ingeleid. 

Digitale Disruptie

Paolo Martorino vertelt over deze nieuwe term, waarbij jonge bedrijven door digitale innovatie snel een dominante positie in de markt innemen ten koste van de bestaande partijen. Tegenwoordig is het zelfs zo dat 52% van de Fortune 500 uit 2000 niet meer bestaan, zo snel gaat het, en volgens Paolo zal dit alleen nog maar sneller gaan.

Hij heeft drie tips voor bedrijven die mee willen met de tijd:

1. Neem risico’s, investeer zo goedkoop mogelijk en maak gebruik van bestaande platforms.
2. Zoek de “aangrenzende mogelijke” ruimte net naast de jouwe waar nieuwe technologie kansen creëert.
3. Disrupt jezelf. Gebruik wat voor handen ligt en pak verouderde onderdelen van je bedrijf aan voordat concurrenten dit doen.

#SocialTV update

Vorig jaar ook al besproken maar een thema die alleen maar relevanter lijkt te worden. SocialTV, met elkaar communiceren over tv programma’s. Grootste applicatie hiervoor is Twitter waar een groot percentage van de tweets puur en alleen over TV gaan. En ook bedrijven spelen hier steeds meer op in, bijna iedereen kent de Oscar selfie die miljoenen keer geretweet is. 

Maar ook werden er voorbeelden gegeven van TV serie Mob City, hier werd namelijk het hele script van de pilot stukje bij beetje gedeeld met foto’s, video’s etc. Op die manier wordt er een bepaalde hype gecreëerd, en het leukste is nog wel dat de hele crew mee deed aan deze actie, van acteur tot producent.

Wearables – het nieuwe internet landschap

Dit onderwerp kon natuurlijk niet ontbreken. Waar vorig jaar de Google Glass in het middelpunt van de belangstelling stond zijn dit jaar vooral de armbanden en horloges erg in opkomst.  Een van de voorbeelden die ik echt briljant vond was de Moff. Een armband die van alles wat je vastpakt speelgoed maakt door middel van geluid. Niet zozeer praktisch zou je zeggen, maar wie wil er nou niet altijd een speelgoedzwaard of laserpistool bij zich hebben?

En natuurlijk kwamen er ook diverse horloges aan bod. Waar ‘vroeger’ de standaard was dat een smartwatch vierkant is gaan nu steeds meer bedrijven weer terug naar de normale ronde horloges. Een van de voorbeelden was Android Wear die gebruik maakt van je Google Now profiel. Een vraag blijft echter voorlopig nog onbeantwoord. Waar blijft Apple namelijk op dit gebied?

Predictive Marketing – want realtime is langzaam

Waarom nog ergens op reageren als al die big data gebruikt kan worden om te meten wat mensen gaan doen. Mark Zuckerberg weet bijvoorbeeld eerder wanneer een relatie uit gaat dan dat mensen het zelf weten. Puur en alleen door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid berichten een persoon in een bepaalde situatie stuurt.

Oreo pakte het iets anders aan tijdens hun 100 jarig bestaan. In dat jaar hebben ze de ‘daily twist’ campagne gemaakt waarbij ze 100 dagen lang elke dag inspeelde op iets nieuwswaardig. Een uiterst succesvolle campagne gebleken.

Hot topic: Privacy

De grootste trend op SXSW was niet de selfie, niet twerken maar wel privacy. Natuurlijk een gevoelig punt bij veel mensen en bedrijven. Kijk maar naar de hele rel die er ontstond toen Facebook het ‘anonieme’  Whatsapp kocht. Het verzamelen van zoveel mogelijke vrienden neemt steeds meer af en ook zijn we fanatiek aan het blocken en ontvolgen. Er zijn ook bedrijven op een andere manier inspelen op privacy, Whisper, Secret en Silent circle worden als voorbeeld genoemd. Allemaal apps waar je anoniem berichten op kan posten en vragen kan stellen en beantwoorden. Punt van aandacht is dan natuurlijk wel cyber bullying, hoe houd je dat namelijk onder controle. 

Startups – Top 10

Op een plek waar de nieuwste trends aan bod komen zijn natuurlijk ook veel startups te vinden, Paolo en John hadden een top 10 gemaakt.

1. Met Peekintoo kun je anderen nu anoniem 12 seconden een kijkje geven in jou leven;
2. Kiwi is een tracker die je draagt en data verzamelt met een sensor;
3. De app Databox is een verzamelaar van data uit veel verschillende bronnen;
4. Thriveon, jouw persoonlijke online mental coach;
5. Cuff.io, persoonlijke beveiliging in een sieraad;
6. Secret is een app om in het geheim jouw diepste geheimen met vrienden te delen;
7. Menukaarten in het Japans en Chinees snappen met Waygo;
8. Thegestures.com is een nieuwe manier om je telefoon te bedienen;
9. Elkaar helpen met Jelly;
10. De favoriet onder de Startups. Skully Helmets, een motorhelm met de functionaliteiten van de Google Glass.

Er was ook een interview met Marcus Weller van Skully Helmets, eerst waren er problemen van niet technische aard en vervolgens waren er problemen van wel technische aard. Heel veel maakte dat echter niet meer uit want de boodschap was goed over gekomen. Skully Helmets is een van de voorlopers op een aankomende stroom aan specifieke applicaties waarvan de basis de naam Google Glass heeft. 

Tot volgend jaar

En met die top 10 was er een eind gekomen aan een inspirerende middag. Als het even kan ben ik er volgend jaar weer bij. En wie weet, misschien loop ik op een dag ook wel rond ergens in Maart in Austin, Texas

Design de sleutel tot succes?

Afgelopen dinsdag was er weer een crossmedia café in studio 3 in Hilversum. Waar het de vorige keer ging over de toekomst van mobiele diensten en vooral de context die erg van belang is. Was het aandachtspunt van afgelopen dinsdag design van diverse verschillende programma’s en platforms.

Nu kan ik in deze blog een heel mooi verslag maken van alle sprekers die voorbij zijn gekomen, maar daar is iMMovator zelf veel beter in. Deze blog zal dus gaan over wat ik, Koen, eruit haal als student Media & Entertainment management, die niet heel veel meer heeft dan basiskennis over design.

User interface, gebruiksvriendelijkheid, crossbrowser experience, concept development, user experience. Allemaal termen die voorbij zijn gekomen maar wat houden ze in? Het woord dat iedereen wel zal herkennen is gebruiksvriendelijk. Oftewel makkelijk in gebruik en als je een ontwikkelaar voor websites of apps bent is dat ook echt nodig.

Crossbrowser experience

Mediamonks had een heel mooi voorbeeld met een campagne die ze hebben gemaakt voor Geox. Deze campagne moest bruikbaar zijn op de website, tablets en smartphones. Veel mensen zouden dan 1 concept bedenken en dat inzetten op al die verschillende platformen, waardoor het bij minstens 1 van die platformen wel minder goed zal werken. Mediamonks heeft echter met dat ene concept gekeken naar de voorwaarden van elk platform en het daar op aangepast. Op die manier miste je niks als je het product op verschillende platforms bekeek. Een goede crossbrowser experience dus.

User experience

Om überhaupt een goede user experience te creëren, moet je bij het maken van je applicatie bedenken waar de gebruiker het product zal gebruiken. Zo heeft Reframing Studio, in samenwerking met de Parnassia Groep, Temstem gemaakt. Dankzij deze app kan een deel van de mensen die stemmen horen weer de deur uit. Aangezien mensen naar buiten gaan is er gekozen voor een app in plaats van een website.  Daarnaast hebben zij bij design ook weer moeten nadenken dat de app ook gebruikt moet kunnen worden, in gevallen dat de gebruiker veel stress ervaart. Makkelijk te gebruiken dus, grote knoppen, overzichtelijk.

User interface

Bij bijna elke presentatie kwam dat laatste punt sterk aan bod, overzichtelijkheid is bij elke app relevant. Mensen willen in een oogopslag kunnen zien wat ze aan de app hebben. Of het nou voor TV is, zoals People’s playground doet, voor de apps van Vinson of voor de website van Blendle. De overzichtelijkheid heeft alles te maken met de user interface, dit is namelijk gewoon wat je ziet als gebruiker, het uiterlijk van het product.

Typografie

Soms hebben sommige technologische ontwikkelingen ook te maken met het design van een product. Zo heeft dat bij Blendle bijvoorbeeld een grote rol gespeeld. Aangezien elke krant een eigen typografie heeft werd er veel kracht verloren wanneer ze online gingen werken. Tegenwoordig is het bij Blendle echter zo dat ze kranten en tijdschriften kunnen tonen met de volledige huisstijl van de desbetreffende bladen. Een grote vooruitgang in online lezerservaring.

Concept development

Alles hier boven is allemaal gericht op online producten, stel nou dat je een normaal tastbaar product wilt maken kan het ook heel erg helpen om hier visuals van te maken. Bouw het na, teken het, wat er dan ook nodig is om mensen een echt beeld te geven van wat er bedoelt wordt. Ook dit is namelijk een tool om een product beter te kunnen verkopen aan investeerders of geïnteresseerden. Een van de bedrijven die hier wat over kon vertellen was The Incredible Machine, een bedrijf die zich bezig houdt met ‘the internet of things’ concept development over alles wat er gedaan kan worden met het internet.

Kwaliteit!

Conclusie van de dag, bij een goed designer komt nog best wat bij kijken. Maar dat het gedaan moet worden is duidelijk, zonder goede design maakt namelijk niemand gebruik van je product. Tegenwoordig wordt er ook weer extra de nadruk gelegd op goede kwalitatieve producten, in plaats van gericht op delen en sociale media. De reden die hiervoor gegeven werd was namelijk dat als je iets goeds neerzet het zichzelf wel verspreid. Dus het doel, kwaliteit leveren!

Snot voor de ogen en gaan, onze tour door Haarlem

Tour door Haarlem

Haarlem is niet alleen rijk aan geschiedenis maar ook aan creatieve bedrijven. Meer dan genoeg reden om eens een bezoek te brengen aan een aantal bedrijven. Deze keer stonden er vier bedrijven in de planning en dat is nog maar een fractie van wat er allemaal aan keuze is in Haarlem. 

3Sixtyfive

Het eerste bedrijf op de route is 3sixtyfive, een bedrijf waarvan de eerste zin op de website zegt: “digital minded, social smart.”  Een betere omschrijving dan dat kan er ook eigenlijk niet gegeven worden. Social strategie, social listening, community management, volledige digitale campagnes, ze doen het allemaal. We werden hier verwelkomt door Annemiek van de Mast, senior project manager van het bedrijf. Na een introductie was er een vragenronde waar de uitermate handige vraag werd gesteld ‘wat zoeken jullie in eventuele nieuwe medewerkers?’ Het antwoord: Drive, proactief en goed in wat je doet.

Klein Haarlem

Daarna liepen we heerlijk door het zonnetje naar de volgende locatie, Klein Haarlem. Gevestigd in de Greiner, een oude huishoudschool die omgetoverd is tot creatieve broedplaats. Na een rondleiding door het grote gebouw mochten we ook Ivo en Nick onderwerpen aan onze vragenronde. We vroegen at ze motiveert, wat ze nog willen bereiken en hoe ze ooit zijn begonnen. Antwoord op de laatste vraag was een nogal beeldende: ‘snot voor de ogen en gaan.’ Maar de boodschap was wel duidelijk, durf risico’s te nemen als je ondernemer wilt worden. De stof toepassen die je al die jaren op school hebt geleerd en ook eens doen voordat je denkt.

Nanda de Block - Productie manager 

Nanda de Block - Productie manager 

Studio Locomoco

Vanuit Klein Haarlem gingen we naar een bedrijf die daar is begonnen maar ondertussen naar een eigen locatie is gegaan, studio Locomoco. Bij dit bedrijf val je letterlijk met de deur in kantoor en de geur van koffie bij binnenkomst was ook erg uitnodigend. Dit kantoor dient ook als galerij en daarmee heb je gelijk een beeld van waar het bedrijf zich mee bezig houdt; het bouwen van bruggen tussen, technologie, kunst en innovatie. Een van de uitingen daarvan is hun digitale magazine DOTS waar ook GNR8 aan geholpen heeft.

Dopper

Het laatste bedrijf van de dag was Dopper, anders dan de rest verkoopt dit bedrijf naast een verhaal ook een tastbaar product. Hele handige waterflessen in allerlei verschillende kleuren om het gebruik van standaard waterflesjes terug te brengen en kraanwater drinken te stimuleren. Erg leerzaam, omdat het bedrijf vooral heel sterk vanuit de ‘waarom’ werkt en niet vanuit de ‘wat’. Waardoor er een extra waarde wordt gecreëerd voor de gebruikers. Daarnaast werkt het bedrijf er ook aan om schoon water in minder bedeelde landen te krijgen. Zo doneren ze bijvoorbeeld een deel van de omzet aan Simavi. Voordat we weer weg gingen kregen we zelfs ook nog allemaal onze eigen Dopper mee!

Snot voor de ogen en gaan
— Ivo Maissan

En dan zit je eind van de ochtend aan de lunch en denk je terug aan wat het meest is blijven plakken. Iedereen in de groep had wel een bedrijf die hem of haar het meeste aansprak, een ding wat bij ons allemaal was blijven hangen was echter wel de uitspraak van Ivo bij Klein Haarlem. “Snot voor de ogen en gaan”  en met die gedachte kunnen we voorlopig nog wel even door. 

En ook willen we allebei bedrijven via deze weg nog even bedanken voor hun deelname, wij vonden het een geslaagde ochtend en we hopen jullie ook.