[HAARLEM] Maak kennis met Jan Jelle van Hasselt; een allround communicatieadviseur

GNR8 is druk bezig met het maken van een serie blogs waarin experts aan het woord zijn. De experts zijn afkomstig uit verschillende werkvelden en zullen hun ervaring delen en tips geven.

GNR8 kreeg de kans een aantal vragen te stellen aan Jan Jelle van Hasselt; ruim 20 jaar werkzaam als organisatie- en communicatieadviseur bij verschillende organisaties.

Een ambitieuze man die is begonnen als student Bedrijfskunde en Nederlands Recht. Momenteel is Jan Jelle van Hasselt communicatieadviseur bij ‘Wit Communicatie adviseurs’. Zijn kracht ligt volgens hem in het managen van complexe projecten, intern en extern op het gebied van veranderingsprocessen, stedelijke vernieuwing en beleidscommunicatie. Zijn specialisme is dan ook organisatie advies.

Stilstand is achteruitgang
Behalve communicatieadviseur bij Wit is hij ook bestuurslid van Logeion; de beroepsvereniging van communicatieadviseurs. Daarnaast heeft hij het boekje “Social media en infrastructurele projecten” geschreven die onlangs is verschenen en is hij ook nog eens betrokken bij onderzoek naar webcare. En alsof dat niet genoeg is,is  hij ook één van de bloggers op www.communicatieonline.nl en schrijft hij regelmatig voor de bladen Communicatie en Interne Communicatie. Een scala aan communicatie werkzaamheden met een bedrijfskundige achtergrond...vreemd? Welnee, in de tijd dat Jan Jelle van Hasselt werkzaam was bij Twynstra Gudde heeft hij een Masteropleiding Corporate Communications gevolgd bij Cees van Riel, bekend van onder andere het boek ‘Identiteit en imago’. Niet voor niets is zijn motto: “Blijf altijd nieuwsgierig, blijf je verwonderen en vernieuwen, want stilstand is achteruitgang.”

Sociale media en infrastructurele projecten door: Jan Jelle van Hasselt en Jeroen van Woudenberg"Je kon zelfs roken op school en in vliegtuigen"
Zijn eerste baan was bij een adviesbureau, waar bedrijfstakken werden geadviseerd over samenwerking en het benaderen van de overheid. Een van zijn opdrachtgevers destijds was de branche-organisatie van sigarettenfabrikanten.“Het was begin jaren tachtig en eigenlijk kon toen nog alles: reclame maken, sigaretten uitdelen, sportsponsoring. Je kon zelfs roken op school en in vliegtuigen.”Ze startten de campagne ‘Roken moet mogen’ die bijzonder effectief bleek te zijn. Jan Jelle van Hasselt was hier zo van onder de indruk dat vanaf toen, zijn interesse voor het communicatie vak was geboren.

Hij stapte over naar het internationale PR bureau ‘Hill and Knowlton’ waar hij projecten deed voor onder andere de Dangerous tournee van Michael Jackson, de Raymond Loewy tentoonstelling in het Stedelijk Museum en het Formule 1 team van Barclay. Na vijf jaar ging hij toch weer op zoek naar iets met meer koppeling van communicatie aan bedrijfskunde, wat hij vond bij management consultancy bureau Twynstra Gudde.

"Iedereen kan publiceren, een blog schrijven of een eigen website opzetten"
Nieuwe zaken ontwikkelen en kennis combineren tot iets nieuws vindt Jan Jelle van Hasselt het leukste aan zijn werk. Zo werd hij dan ook geprikkeld om mee te schrijven met een aantal boeken en zocht hij de podia op van workshops en congressen. Volgens Jan Jelle van Hasselt is er heel veel veranderd in de communicatie branche. “Het grootste verschil vind ik nog wel het verdwijnen van het monopolie op media: iedereen kan publiceren, een blog schrijven of een eigen website opzetten. Het idee om daar regie over te hebben is niet realistisch, vroeger was dat heel anders.” Volgens hem is de rol van de communicatie afdeling daarmee ook heel anders geworden: “Van producent en creator naar facilitator en monitor van de organisatie en omgeving.”

"Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen”

Op de vraag of Jan Jelle van Hasselt nog tips heeft voor studenten die het werkveld gaan betreden antwoord hij het volgende:
“Word actief in een beroepsvereniging, zoals Logeion Young Professionals, bouw aan een netwerk en blijf denken, praten en lezen over het vak. Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen.”

Vond je het leuk om deze blog te lezen? GNR8 heeft meerdere blogs geschreven waar experts aan het woord zijn: